Klantenkaart maken of gebruiken?


Klantenkaart maken of gebruiken. Vaak zorgt een klantenkaart voor een extra korting op een product of dienst.
Iedere consument heeft er wel een in zijn portemonnee. Een klanten-kaart of voordeelkaart. Met zo’n kaart kunt u tegen aardige kortingen artikelen kopen bij supermarkt, benzinepomp of detailzaak. Meestal gaat het om grotere winkelketens.

De afspraak tussen klant en leverancier is helder. U kunt (regelmatig) voordelig inkopen doen, terwijl het bedrijf inzage krijgt in uw aankoopbeleid en op de hoogte is van enkele persoonlijke gegevens. Niet iedereen vindt dat prettig: in zekere zin is het een aantasting van de privacy.

Met een klantenkaart doet de winkel aan klantenbinding. Daar is niets mis mee. Toch is het zaak goed op de voorwaarden voor de kaarthouder te letten. Bij sommige winkelketens krijgt u na aankoop een rekening toegestuurd. Als u die niet tijdig betaalt, krijgt u zonder pardon forse boeterentes gepresenteerd. En welke risico’s loopt u precies als u de kaart kwijt raakt?